top of page

幻影/Optical Illusion(Empty_1)

2018 terracotta

H150×W41×D27㎝

th_「幻影」Optical Illusion(terracotta_H150×W41×D27cm).jpg
th_幻影 部分.jpg
「幻影」Optical Illusion(terracotta:H150×W41×D27cm).jpg
th_「幻影」Optical Illusion(terracotta_H150×W41×D27cm).jpg
th_IMG_0496 2.jpg

Photo by Art Design Center(1.3.4)・ Photo by Masumi Okuda(2.5.6)

Masumi Okuda Exhibition

2020.9.28 - 10.10

Gallery Seiho

Tokyo

Optical Illusion  - Empty

重力に対して堅牢に立つことを意識した人体彫刻の名作は数多く存在するが、特筆すべきものに、ギリシャ・クラシック期の彫刻が挙げられる。その自然の摂理から発展した造形は、理想の人体像を表し、具象彫刻の完成形の一つに位置付けられる。私は、自分の作品の新たな展開を求めて、この造形から生命感や現実感などを取り除く試みを行った。それは、私にとっての今日の時代に共感するリアリティーとは、ギリシャ彫刻で示された確固たる存在感よりも、年月や環境によって変貌していく不安定さや、その移り変わる過程のなかにあったからである。この試行は、私の求める人物像を《幻影》のような存在にし、彫刻に「Empty(空無)」を出現させた。

There are many masterpieces of human figure sculpture that are designed to stand firmly against gravity. Among these, the sculptures of the Greek Classical period are particularly noteworthy. Their forms, which developed from the laws of nature, express the ideal human body and are considered to be one of the most perfect forms of figurative sculpture. In my quest for a new development in my work, I have attempted to remove the sense of life and reality from their forms. The reality that I empathize today is not the solid sense of existence shown in Greek sculpture, but the instability that changes over time and in the environment, and the process of change itself. This attempt made the figure I was seeking into something like an illusion, and created “Empty” within the sculpture.

bottom of page